Sunday, January 16, 2011

Strategic Planning...aper yang strategik??


Semalam aku nak buat nasi lemak..dah terasa-rasa kat tekak ni hah...aku mmg jarang ar membeli, sebab aku rasa aku buat sendiri lagi sedap...lagipun, husbang aku makan sambal macam makan sup jer...lebih banyak sambal dari nasi....kalau beli kang, mau kena caj lebih semata nak sambal lak kan....bukan kedekut..jimat...

Tapi, semua barang tak ready...bawang dan cili  tak mesin, ikan bilis belum dikupas...so, keja membuat nasi lemak yang memakan masa 45 minit tu ha...jadik berejam-rejam. Tapi, nak makan punya pasal...aku buat jugak la kan....dah nak tangkap leleh omputeh kater...

Tajuk entry aku nih...ada kena mengena gak dengan cara kiter belajo....cara yang paling standard....esok nak peksa...baru ler kelam kabut nak belajo iyer idak??

Nak dapat result bagus kena la ada planning....

Contoh:

Subjek Sejarah

Subjek tu katakan la, ada 10 chapter.

Tak payahler nak tunggu lecturer dah ajar baru nak belajar/mentelaah....

Baca chapter 1, sampai habis...buat nota ...pastu cari soalan tahun-tahun lepas...cari yg mana ada kaitan dengan chapter 1...fofular tak soklannyer......lepas tu try jawab soklan-soklan tersebut.

Nota tu, make sure bawak jer pegi mana-mana...tengah makan ikan jacket pun boleh baca...tapi, jangan baca dalam toilet...tak berkat...faham!!..toilet tu tempat aper????

Buat ar macam tu, untuk semua chapter.

Faham tak nih.....?????...

Memang kena rajin ar.....kalau korang genius tu lain lar...ada photographic memory...tak yah buat camni pun takpe...

Cerita aku dengan nasi lemak itu menunjukkan planning tu penting...boleh jimatkan masa dan tenaga...

Ape-ape pun ini cara aku belajo sebab aku left brainer.


2 comments:

Unknown said...

makan sambal macam makan sup?macma mana tu?huhu

Ina said...

dia suker sgt sambal...kih..kih..kih...bahasa aku mmg byk metafore..