Thursday, March 10, 2011

Ayam Masak Blogspot

Assalammualaikum kengkawan semua.


Semalam aku masak lauk ni. Entah la..aku selalu kalau masak memang suka yang simple jer. Benda yang tak menyusahkan diri. Lauk yang biasa aku masak ialah kari, masak kicap, stew, dan mesti ada sambal.

Selalu jugak aku akan masak ikut suka hati je..main bubuh je apa yang ada. Kalau husband aku tanya, hari ni masak apa..aku akan cakap masakan yg ntah apa-apa...he.he.

Tapi, semalam aku masak lauk ni, aku namakan dia Ayam Masak Blogspot. Oklah,,..boleh makan la.

Ini resepi dia:

Ayam 4 ketul (potong kecil)
1/2 biji bawang besar yang kuning
bawang putih 2 biji
halia sehiris (tumbuk) (dalam 1 cm je)
2 sudu bawang yang telah dimesin
setangkai daun kari
1 sudu besar serbuk kurma (level)
1 sudu besar rempah kari (level)


Cara:

1. goreng bawang mesin dan halia, masuk daun kari.
2. bila garing masukkan rempah kari dan kurma
3. bila garing, masukkan ayam, gaul rata dan masukkan 1 cawan air.
4. masukkan garam, tunggu kuah pekat. (boleh letak sos tiram sikit, kentang kalau suka)

Aku kalau masak memang malas nak tengok resepi, selalunya aku akan tibai je..yang sedap, sedapla..ada gak yang tak sedap. Kalau tak sedap, conform aku tak bagi husband aku makan ..nanti dia complaint ...ngalahkan chef wan plak kang ....keh..keh..keh.

Bab kek atau pastri, memang kena tengok resepi la. Memang skema sikit kalau nak buat benda ni semua. Penah jugak orang order kat aku..dulu aku rajin gak buat....tapi, memang aku tak minat sangat, renyah la buat kek ni, dengan icing semua tu.

Biskut raya, memang tiap-tiap tahun buat. Dulu ada jugak buat jual biskut raya. Ambil tempahan. Tapi, tak menang tangan la .. ramai yang order .. very tired oo... sampai sendiri punya pun tak sempat nak buat....nak buat camner..aku memang terer...ahaks....(ada pulak yang baling selipar jepun made in china kat aku plak kang...muahaaahaaa)

21 comments:

A.s.t.i.n.a said...

whh Ina takde sehari rupanya sibuk memasak sobss sobss... sedappp aaaa

NM02 said...

citer pasal biskut raya, rasa bahang nak puasa tu makin dekat plak..


uuuuwwwaaa.......... puasa ganti belum habis ganti lagik!!!

Cik Ina Do Do Cheng said...

Ina makcik bab masak memekat cam tu selera je.Dapat makan ngan nasi panas. mahu laju je menambah.

miloaiskurangmanis said...

nampak sedap ni....
baru pukul 11 - iols dah kelaparan
banyak betul masuk blog gambo makanan...
adehhhhhh!~

ch!natsu said...

tgk gmbr jer trus wat chin rs lapa.. huu~~

A.I.N said...

kalo campor kentang pon leh jugak kan?

Hanis MY said...

nama pun cun mestilah rasa pun marvelous terima kasih share kat sini, ina ni mcm pakar masak je bestnyaaaa....

niesz said...

sedap nye..ni ayam msk kurma ek..pndai nye ina masak :)

white rose said...

rajinnye kak ina masak...
kekeke...

sy rajin makan jer...
miaahaa....

cikpuanhady said...

hehehe..lawaklah ina ni..ayam blogspot..

Jom skodeng :Notre Belle Histoire

Jom skodeng :Nak cari handbag LV, Longchamp, souvenir? Meh klik sini

Raden said...

nti lepas sy kawen, sy akan tepon abg mekdi..lepas tuh ckp kat goku (bajet cam kompem je kawen dgn beliau) yg sy masak bege mekdi ini. maka kami pon bersyg2an..

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

uihhhh canggih ayam masak blogspot nampak sungguh menyelerakan.... hingga menjilat jari

Aida Tamrim said...

Hehehe... Rajinnye mak budak niii...Kagum weeyy ngan orang yang rajin buat kuih raya ngan kek ni... ;)

Anonymous said...

saya pun malas tengok resepi dan malas masak yg susah dan tak pandai reka2 pulak. selalu masak tak menjadi. tapi resepi nampak mudah sangat, buat saya semangat nak cuba. terimakaseh.

suri

padlie said...

Terus lapar perutku ini... :)
lepas ni ada ikan masak wordpress lak.. hehe

Entry terbaru padlie: Bumi kita

Ina said...

Nmo: saya pun tak habis lagi.

Cik Ina minat Do do Cheng: saya pun sama kak..

miloais: oklah..rasa macam kari kat kedai mamak

ch!natsu: mmg..saya pun sama..tengok gambar makanan mesti rasa lapar

ain: boleh..try la

Hanis MY: kah ..kah.. kah.. takdela ..bukan pakar..sebab terpaksa masak jer

niesz: takdelah..biasa jer..rasa dia lain sikit la..bukan rasa kurma sgt

white rose: kalau boleh saya pun nak makan je, taknak masak

cikpuanhady: habis..dah hari-hari menatap blogspot..he.he

Naddia: kah...kah..kah...lantak ko ..

Afzainizam: he.he..cuba..jangan tak cuba

AdiaLuze: biasa jer..tak teror pun..

suri: try la..maybe u suka..

padlie:..ha.ha..satu idea yang bagus

mrs kayrul said...

menarik tue...mentang2 la ada blog nama masakan pun ada blogspot..hehehehe

Ina said...

shah-kayrul: he.he..

sahromnasrudin said...

wah!!! nmpak mudah la..yang jelas, awak dah buat sy semakin lapar tau huhuhhhh

Ina said...

sahromnasrudin: memang mudah..tak banyak bahan. mmg tengok gambar makanan boleh buat kita rasa lapar kan...he.he

Ina said...

A.s.t.i.n.a: betul la astina..tiap-tiap hari masak je kan..borink