Thursday, April 7, 2011

April Fool

Assalammualaikum kengkawan semua.

Aku terbaca cerita ni kat Majalah Mastika.

Orang kafir merayakan April Fool sebagai hari untuk mengenang kemenangan mereka membunuh dan memperbodohkan orang Islam, berdasarkan tragedi Granada di Sepanyol.

Pada abad ke-8 masihi, Sepanyol merupakan sebuah negara Islam yang maju. Orang kafir ni memang dengki, so, mereka cuba takluki negara tersebut. Caranya mudah je, dorang melemahkan iman orang Islam melalui serangan pemikiran dan budaya. Aku rasa, macam senario kat Malaysia sekarang ni la kan. Ideologi barat dan budaya mereka yang menjadi ikutan para remaja.

Bila, orang Islam alpa dan lalai, dengan mudah mereka dapat menguasai negara Sepanyal, sedikit demi sedikit. Last-last, mereka dapat menawan negara tersebut dan mengakibatkan rakyat menjadi takut dan bersembunyi di dalam rumah. Taktik penipuan yang dibuat oleh tentera salib ialah, mereka mengumumkan penduduk Granada dibenarkan untuk keluar dengan selamat dan menaiki kapal yang telah mereka sediakan. Bila penduduk tersebut keluar dari tempat persembunyian masing-masing, tentera salib pun menyerang dan membunuh mereka dengan kejam. Rumah dan kapal yang dijanjikan tu pun turut dibakar. Tak kiralah, budak kecik ke, wanita semua kena bunuh. Kejadian ini berlaku pada 1 April 1847.

Sebelum ni, aku pun tak tahu pasal citer April Fool ni. Seingat aku, aku dan kengkawan pernah buat prank on April Fool masa sekolah menengah dulu. Kitaorang gam kapur kat blackboard, bila cikgu nak amik tak bley...so, kitorang gelak kan cikgu tu...dan cakap April Fooooolll...

Allah hu Akbar... rupanya, ini semua agenda orang kafir.. Astaghfirullah...

Tapi, seingat aku, aku memang takde buat dah lepas tu, itulah satu-satu insiden yang melibatkan aku dengan April Fool day ni.. yang lain, kengkawan banyak kenakan aku ada la.

So, selepas dah baca citer ni, ingat-ingatlah ek, jangan la nak buat prank on 1st April walaupun takde niat, dan saja suka-suka. Dan nasihatkan kengkawan yang selalu buat prank tu.

'SAY NO TO APRIL FOOL'

10 comments:

NM02 said...

katakan tidak pada april fool!

efa said...

say no to april fool day

A.I.N said...

dedulu ain suke buat April Fool kat kengkawan. Bile dh tau citer sebenar April Fool stop knekan org...:)

Aida Tamrim said...

Astaghfirullahala'zhim ...

Celaka betullah org2 kafir yang sebegini ni yeee ... Eeeiiii .. Geramnyee !!!

sahromnasrudin said...

say no to april fool :-(

miloaiskurangmanis said...

lama dah tak berApril Fool
sejak tau kisah disebalik April Fool...

Munie Blushious said...

1 april mengingatkan saya dan kawan-kawan tentang besday pengetua kami yang jatuh pada tarikh tersebut.. pernah ade sambutan besday kt skola, ade cikgu calit kek kt muka pengetua... hahhahaha.. pastu sumer jerit, APRIL FOOLLLL !!!! Cian pengetua, patutnye jerit je la hepi besday... hahhahaha... xleh lupa insiden tu...

Raden said...

sy pon br taw ni kak..da tak buat da..:(

cik mici said...

thanks for da info :)


memang xpernah buat april fool ni seingat sy ah...

psl hpv sy ada update kat blog sy :)

cikpuanhady said...

betul-betul..masa kecik dulu taktaupon pasal april fool ni ada kisah disebaliknya..

Jom skodeng :Nak cari handbag LV, Longchamp, souvenir? Meh klik sini

Jom skodeng :Belog Kami : Notre Belle Histoire