Friday, February 7, 2020

Roti Burger Mudah dan Sedap

Semenjak dua menjak ni saya memang suka betul buat roti.

Saya dah cuba resepi bun buttermilk, bun kentang, sosej bun dan dah pandai juga memandai-mandai ubah resepi..:)..

Sebab buat roti kadang-kadang bukan boleh ikut bulat-bulat resepi. Ada masa kena tambah tepung, adjust masa proofing dan masa memasak.

Kalau baru nak start meroti ni, pada pendapat saya you have to know the feel of the dough. Keras ke, lembik sangat ke. Kalau dah biasa buat kalau tengok resepi dah boleh agak doh tu akan jadi sticky atau tidak. But sticky dough will actually come out pretty fluffy dan lembut. In my opinion la ... opinion of an amateur baker.. muahaaha.

Kalau nak start meroti bagi beginner macam saya ni, cer try buat donut. Bila donut yang kita buat tu gebu jer selalu, buat roti pun InsyaAllah akan menjadi.

Baru-baru ni saya ada cuba satu resepi burger dari food.com. Bagi saya resepi ni memang yang terbaik yang saya pernah cuba, sebab masa untuk membuatnya pun memang sekejap jer. Tetapi hasilnya memang marvelous ..gebu dan sedap. Gambar di bawah ni roti yang first time buat ikut resepi ni. Itupun adjust kuantiti minyak dan gula.


Gebu, but agak padat. Still, yummy though.

Second time buat, saya adjust lagi resepi ni. Saya letak 3 sudu besar minyak je dan masa proofing half time saya tekan sikit doh tu (konon nak buat macam whooper burger king :p) and then masa nak bakar saya tekan lagi sekali, so, hasilnya mengecewakan. Roti tu jadi lagi padat. Kesiann..hahaha. Gambar tak ambik sebab kecewa..:p ..sob..sob

Third time buat baru kena dengan citarasa, gebu, ringan dan tak padat. Two thumbs up..huhu..berjaya!!

Roti ni saya buat guna mixer jer, dan uli pakai tangan, no breadmaker.




0 comments: