Friday, February 20, 2015

Apam Gula Hangus / Steamed Caramel Cake

Sedappppp....buat pagi tadi. Resepinya simple tapi sedap.

Resepi ni saya dapat dari blog mamafami. You guys nak try?

Resepi Apam Gula Hangus

 Bahan basah:

150gm gula kastor
100ml air panas
70gm majerin
75ml susu cair (saya pakai susu tepung. 3 sudu besar campur air untuk cukupkan 75ml)
1 biji telur (pukul sedikit)

*Panaskan gula atas api kecil. Jgn kacau. Cuma goyangkan je periuk tu. Biarkan hangus.
*Masukkan air sedikit demi sedikit dengan hati-hati. Kacau semula diatas api sekejap.
*Masukkan majerin. Sejukkan.
*Masukkan susu dan telur.

 Bahan kering:

150gm tepung
1 sudu kecil baking soda
 65gm gula kastor
secubit garam

*ayak /saya kacau jer dengan whisk

*Campur karamel tadi dalam tepung dan whisk hingga sebati.
*Masukkan dalam acuan dan kukus 15 minit / sehingga masak

Saya tak suka manis, jadi 65gm tu saya kurangkan kepada 30gm jer

Selamat mencuba!

0 comments: