Monday, December 14, 2015

Acuan Pai Tee dan resepi pai tee

Berkurun lama mencari acuan pai tee baru sekian hari menjumpainya... hehe... Sedapkan makan pai tee dekat Chicken Rice Shop.

Acuan pai tee tu.. harganya RM15 dapat diskaun mungkin RM13 kot, tak pasti coz ada beli barang lain sekali..

Kebetulan ada kenduri kawin dekat dengan kedai peralatan dapur tu, so, bila dah jumpa memang kena beli, walaupun feeling nak beli dah suam-suam kuku sebab mencari tak jumpa-jumpa..

So, kalau you all ada teringin nak beli acuan pai tee ni boleh cari kat kedai peralatan dapur di puchong prima dekat dengan DIOS, ok. Saya dah lama tak ke sana, sebab jalan kat situ dah sibuk disebabkan pembinaan lrt, kedai peralatan dapur tu bila wujudnya pun saya tak tahu, coz tahun dulu-dulu takde pun...

So, few days ago, saya telah cuba resepi pai tee dari waterlily, sukatan untuk resepi ni pakai sudu jer, saya pakai sudu penyukat, tapi sedih..pai tee saya tak menjadi, semua jadi penyek..hahaha... saya rasa adunan tu cair sangat.. tak pasti la pulak kalau resepi asal pakai sudu biasa...

Percubaan kedua, saya guna resepi pai tee dari mat gebu. Alhamdulillah its better than the first attempt. But still, saya rasa, resepi waterlily lagi sedap.

So, hari ni adalah percubaan kali ketiga saya membuat pai tee shells ni ... hahaha .. semangat betul..

This time, saya guna resepi lain pulak. Dan ini la hasilnya
Saya buat bentuk top hat pulak..haha.. budget macam dah pro. :p

So, kalau u all nak try boleh salin resepi ni ye :

 (Pie tee shell)
+ 100 g all purpose / plain flour, sifted
+ 50 g corn flour
+ 110 g rice flour
+ 1/2 tsp Salt
+ 2 Eggs, lightly beaten
+ 400 ml water
+ Oil, for deep frying

HOW'S IT MADE
(Pie tee)
1) Combine all pie tee ingredients (except oil)
a) mix well until smooth then strain into small bowl / measuring jug
b) set aside (let batter rest for 1 hour)

2) immerse the mold in the hot oil (moderate heat)
a) remove mold & shake off excess oil
b) dip mold into the batter
c) then back into the oil again
d) jiggle mold lightly then use a chopstick to separate shell from mold
e) deep fry shell until light golden brown (remove before fully cooked)
f ) remove then soak up excess oil on paper towel
g) store the shells in an airtight container

Kalau nak tengok video cara buatnya:


Untuk intinya saya pakai buat jer, macam inti untuk popia goreng.

Bawang merah, bawang putih, sengkuang, carrot, udang.

Try la korang, sedappp




0 comments: