Friday, April 17, 2015

Petua untuk bayi sembelit

Bila baby dah start makan mula la nak sembelit kan. Kesian bila tengok bila time dia nak poo, meneran sampai merah muka.

Anak saya memang suka makan. Apa yang semua orang makan dia nak rasa.. minum air.. kadang-kadang suka minum..ada masa tak nak..diluahkannya balik..buat main-main.

So, petua yang saya cuba untuk mengatasi masalah sembelit ialah dengan memberi anak saya minum jus prune.

Caranya ialah cairkan prune jus tu 1 : 1 dengan air. Jangan bagi banyak-banyak tau. Saya bagi anak saya satu sudu besar je sehari. Lepas tu elok jer dia poo poo keesokan harinya.

Petua untuk bayi sembelit ni boleh digunapakai untuk baby yang 6 bulan ke atas. Pastikan jus tersebut adalah 100% jus ye..tanpa campuran gula atau pengawet.

Selain daripada prune jus, anda juga boleh cuba jus apple atau pear. Jus apple dan pear tidak perlu dicairkan.

Yang penting kalau nak cuba, bagi sikit dulu tau.. takut baby sakit perut pulak. ..takut tak rasi. Maklumlah bukan semua baby sama. Mungkin apa yang sesuai dengan anak saya tidak sesuai dengan anak anda.



6 comments:

Unknown said...

Mana boleh dpt?

Ina said...

99 ada, supermarket pun ada

Unknown said...

Cian..anak saya sembelit teruk...nak cuba yg ini plk...tq perkongsian....

Unknown said...

Sukatan air tu sebesar mana..klo guna 1 sudu prune

Unknown said...

Order

Unknown said...

cara Order macam mana